groene vrachtwagens



ook van binnen


’s Werelds eerste 50-tons elektrische vrachtwagens voor bulktransport brengen ons hoofdingrediënt, sinaasappelsap, dagelijks van de Rotterdamse Fruithaven naar onze elektrische fabriek, de Blender. In plaats van een ronkende dieselmotor hebben ze een elektrische motor, versnellingsbak en batterij. Lekker stil. Je zou er bijna ongemakkelijk van worden.

Nu vervoeren de vrachtwagens ons sinaasappelsap, maar we dromen van een volledig CO2-neutrale keten. Het bouwen van de Blender verkortte onze keten met 20% en we zoeken continu naar meer kansen om onze uitstoot te verminderen, ook waar we nog wel kilometers maken.

the-blender-lead


hoe het begon


de juiste partners

In augustus 2019 slaan we de handen ineen met zero emissie transportbedrijf BREYTNER. BREYTNER laat zien dat 50-tons elektrisch vrachtvervoer niet alleen in onze dromen, maar ook in werkelijkheid mogelijk is. Het wordt alleen nog niet ingezet voor bulktransport. We besluiten dat iemand de eerste moet zijn en vragen BREYTNER om een concept uit te werken. BREYTNER haakt collega transporteur H.N. Post & Zonen aan, om vanaf 2021 het sinaasappelsap emissievrij naar onze fabriek te gaan vervoeren.

truck

hoger laadgewicht

Nog weinig andere partijen wagen zich aan elektrische vijftigtonners. Er zijn daarom geen geschikte vrachtwagens leverbaar bij de reguliere fabrikanten. In samenwerking met ombouwer Emoss bouwen we bestaande DAF CF dieseltrucks om tot elektrische powerhouses. Het resulteert in een truck met een hoger laadgewicht dan een reguliere dieseltruck. We geven onszelf een schouderklopje. De laadpalen worden getest, de laadstrategie wordt ontwikkeld en we doen een vergelijkende kostenanalyse die laat zien dat elektrisch zwaar transport, ook nu al, goedkoper kan zijn dan diesel. We vieren feest en drinken een sapje extra.

light bulb

on the (wobbly) road

In het najaar van 2021 starten we op met een laag volume. De inzet van de e-trucks haakt aan op de hoeveelheid liters die in de Blender worden geproduceerd. Het tegelijk opzetten van een elektrisch traject en een elektrische fabriek blijkt, op zijn zachtst gezegd, een uitdaging. Wat we hiervan leren? Hoe constanter de productie van onze drankjes, hoe beter het gaat met onze e-trucks. Inkoppertje.

cloud icon

drie retourtjes per dag

De vrachtwagens laden ’s nachts op bij onze leverancier Cutrale en krijgen overdag een boost energie terwijl ze het sap lossen bij de Blender. Met deze laadstrategie rijden ze succesvol drie retourtjes per dag. Er zit er genoeg overcapaciteit in de laadstrategie om alle trucks – ook als er een snellader uit zou vallen – overdag voldoende bij te kunnen laden. Mochten zich toch onvoorziene problemen voordoen, zetten we een back-up truck in om de Blender te kunnen blijven voorzien van sinaasappelsap. 

cloud icon

en in de toekomst...

Je buurman droomt misschien over lange zomeravonden en onbereikbare liefdes, wij dromen over sinaasappels en een sluitend energiemanagementsysteem voor heel de Blender, inclusief e-trucks. Daarom monitoren we de energievraag van de vrachtwagens en werken we samen met studenten van Hogeschool Fontys aan het optimaliseren van de laadstrategie. We zoeken continu naar meer kansen voor elektrisch transport van en naar de Blender en willen collega’s en concurrenten inspireren om te onderzoeken wat elektrisch transport voor hen kan betekenen. We geloven dat er met het juiste denkwerk aan de start, voor elke situatie een oplossing bestaat die beter is voor mensen, de planeet en bedrijven.

cloud icon


lessen en successen

Grote verandering, dat is waar we het voor doen. En we weten inmiddels dat pioneren met een gezonde dosis hobbels komt. We leren en groeien elke dag en willen onze lessen en successen delen met collega's, concurrenten, leveranciers en studenten. We zitten allemaal in hetzelfde (e-)schuitje en weten inmiddels: samen komen we veel verder dan alleen. 

Leef, eh… lees met ons mee en download hieronder onze factsheets en achtergrondinformatie. Heb je vragen of wil je de vrachtwagens met eigen ogen zien? Neem contact op via theblender@innocentdrinks.com.

the-blender-better-business

downloads






partners



breytner logo

HN post logo
Fontys logo

mede mogelijk gemaakt door

Ministerie logo