stop looking at my bottom
Sinds we in 1999 van start zijn gegaan, hebben we altijd gezorgd dat we ondernemen op de juiste manier. Vaak was de juiste manier niet de makkelijkste, maar daardoor kunnen we nu wel terugkijken op alles wat we hebben gedaan en trots zijn op de beslissingen die we hebben genomen (zelfs als ze niet helemaal goed hebben uitgepakt).
In 2018 hebben we officieel bevestigd gekregen dat onze manier van de juiste dingen doen ook daadwerkelijk de juiste manier is, toen we onszelf een B Corp mochten noemen. Dit is een groeiende groep bedrijven van over de hele wereld die, net als wij, geloven in verantwoord ondernemen. Om als B Corp gecertificeerd bedrijf door het leven te mogen gaan, wordt elk onderdeel van je onderneming onder de loep genomen. Je moet voldoen aan de hoogste sociale standaarden en standaarden op het gebied van milieu en duurzaamheid. De aanmeldprocedure was streng, maar we waren dolgelukkig dat we bij onze eerste poging meteen gecertificeerd werden.
Een B Corp zijn gaat over meer dan alleen een mooi certificaat. Het is voor ons een kans om grote stappen te zetten en de wereld te laten zien dat bedrijven op een verantwoorde manier kunnen ondernemen en goede dingen kunnen (en zouden moeten) doen. En nu maar hopen dat we het niet verknoeien.
B Corp is een groep bedrijven waarbij missie en winst hand in hand gaan. Door ons daarbij aan te sluiten, hebben we ons erop toegelegd om op een verantwoorde manier te ondernemen. Als onderdeel van de B Corp gemeenschap kunnen we nuttige dingen leren van andere bedrijven en delen wat we zelf hebben geleerd. Door onze krachten te bundelen, kunnen we beter laten horen welke verandering we in de wereld willen zien en anderen inspireren om met ons mee te doen.
Alle B Corp bedrijven moeten voldoen aan hoge standaarden op sociaal gebied en op het gebied van milieu, verantwoordelijkheid en transparantie. Elke drie jaar is er een audit aan de hand van het B Impact Assessment (BIA), die in de kleinste details van ons bedrijf duikt en aangeeft of we nog steeds de juiste richting op gaan. Toen we gecertificeerd werden, hadden we een score van 92,5. Inmiddels hebben we een score van [tromgeroffel] 105,2 punten. Niet om te veel veren in ons eigen achterste te steken, maar dat maakt ons een van de weinige B Corps over de hele wereld die zowel een merk van $ 1 miljard zijn als een score van meer dan 100 hebben.
Een B Corp zijn is veel meer dan hokjes afvinken en goede cijfers halen. Onze missie is om te bewijzen dat ondernemen anders kan. Niet met de mindset dat winst boven alles gaat, maar met een oprechte toewijding aan de mensen die hier werken, alle mensen die onze drankjes drinken en de mooie planeet waarop we leven. Dat betekent dat B Corp centraal moet staan binnen ons bedrijf en dat iedereen zich hierachter moet scharen. Het betekent ook dat we heel streng voor onszelf moeten zijn om ervoor te zorgen dat we altijd het juiste doen - en niet alleen voor een goede score gaan.
Dit is de naam die we hebben gegeven aan de mensen bij innocent die ervoor zorgen dat we trouw blijven aan onze B Corp-waarden. Het hele jaar door bezoeken ze de kantoren en landen waar innocent aanwezig is om er zeker van te zijn dat alles soepel verloopt en dat we het verdienen om B Corp-gecertificeerd te zijn.